Hoe werkt reclame-sponsoring?

Een sponsor is een adverteerder die een bedrijf of individu ondersteunt in ruil voor het promoten van zijn diensten of producten via de gesponsorde entiteit. Sponsoring kan vrijwel elk type bedrijf ondersteunen, van een amateur blog tot een professionele atleet. Het sponsoren van een persoon of bedrijf via uw bedrijf kan helpen uw bedrijf te associëren met een positief imago en u nieuwe klanten te werven.

Sponsoring basisprincipes

Een sponsor betaalt een bedrijf of individu om een merk te promoten. Deze sponsoring kan de vorm aannemen van directe advertenties, zoals wanneer een sporter een commercial doet voor een schoenen bedrijf en de schoenen van dat bedrijf draagt als hij speelt. Maar sponsoring kan ook subtieler zijn. Als u bijvoorbeeld een kledingbedrijf heeft, kunt u kleding met uw logo aan een lokaal goed doel leveren. Het is meestal duurder om een bekend persoon of merk te sponsoren. Een professionele atleet, bijvoorbeeld, zal meestal meer in rekening brengen voor het adverteren van uw product dan een weinig bekende blogger.

LEES OOK: Dingen om over na te denken bij de keuze van een opleiding

Kiezen voor sponsoring

Bij het kiezen van een bedrijf of individu om te sponsoren, moet u rekening houden met personen en bedrijven die het beste met uw merk kunnen omgaan. De natuurlijke keuze voor sportbedrijven is om atleten te sponsoren, terwijl een juridische dienstverlener ervoor kan kiezen om een bekende advocaat te sponsoren of te adverteren in juridische publicaties. Neem voorbeeld aan Marcel van Hooijdonk, wie onlangs ook heeft besloten om de jeugdclub van NAC Breda te sponsoren. Een betrouwbare ontvanger van sponsoring is ook de sleutel. Als de entiteit die u sponsort lijdt een plotseling verlies van reputatie, kan uw bedrijf ook lijden, dus kies iemand die heeft een geschiedenis van ethisch gedrag en die wordt gerespecteerd door het publiek. Als u een entiteit sponsort, betekent dit dat u gelooft in de boodschap of missie van de entiteit.

Soorten sponsoring

Bijna elke vorm van reclame is technisch gezien een sponsoring. Wanneer u een tv- of radiocommercial koopt, sponsort u de show waar het bij hoort, en wanneer u een billboard koopt, sponsort u het billboard bedrijf. Atleten op alle niveaus soms op zoek naar sponsoring om extra geld te ontvangen en blootstelling aan een bedrijf of merk te bieden. Dit soort sponsoring werkt, omdat het gebruik maakt van een gerespecteerd merk – zoals een geliefde atleet of een alom bewonderde liefdadigheidsinstelling – om de zichtbaarheid van uw eigen merk te vergroten.