Tips voor het nemen van een taxi van Utrecht/Amsterdam

Neem je voor het eerst een taxi in Nederland en weet je niet wat je te wachten staat? Maak je geen zorgen! In dit artikel deel ik een aantal handige tips om in je achterhoofd te houden.

Een taxi bestellen via je hotel? Normale prijs!

Als je je hotel verzoekt een taxi te bestellen, worden er geen extra kosten in rekening gebracht voor de taxirit. Soms rekenen chauffeurs hogere kosten voor deze hotelservice. Je bent niet verplicht deze prijs te accepteren en wordt geadviseerd om de reguliere meterprijs aan te vragen. Met Uw Taxi van Utrecht naar Schiphol wordt er excellente service aangeboden voor een prima prijsje. Bekijk hun website (uwtaxiutrecht.nl) voor meer informatie.

Mogelijke extra kosten

Wachttarief
Het is de chauffeur wettelijk toegestaan om een wachttarief in rekening te brengen voor aanvang van de reis, bijvoorbeeld als de door jou bestelde taxi op je moet wachten of als je de chauffeur vraagt om tijdens de reis te wachten. Het wachttarief is maximaal 33 euro per uur (0,55 euro per minuut).

Speciale diensten
De chauffeur kan extra tarieven aanvragen voor speciale of aanvullende diensten, zoals het meenemen van bagage of als je een huisdier wilt meenemen. Deze extra prijzen moeten zichtbaar zijn op de tariefkaart, let op de extra prijzen.

Enkele afstandsaanduidingen
Geschatte afstand in kilometers. Let op dat wegwerkzaamheden en/of omleidingen kunnen leiden tot grotere afstanden.

  • Centraal Station – Museumplein 4 km
  • Centraal Station – Rembrandtplain 2,5 km
  • Centraal Station – Amsterdam Arena 10 km
  • Schiphol – Amsterdam Centrum 18 km
  • RAI – Dam 6,5 km
  • Dam – Leidseplein 3 km

Wil je een klacht indienen?

Als je niet tevreden bent over je taxirit (bijv. de service of de prijs), moet je je klacht eerst aan de chauffeur voorleggen. Als je niet met de chauffeur tot een oplossing kunt komen, dan kun je een schriftelijke klacht indienen bij het taxibedrijf. Je kunt een klachtenformulier aanvragen bij de chauffeur of via de website www.taxiklacht.nl.

Noteer altijd de nummerplaat of het kenteken van de taxi (op de taxikaart en beginnend met de letter ‘P’), de datum en het tijdstip van je reis. Indien je niet over voldoende informatie van het taxibedrijf beschikt, kun je je klacht indienen bij de Landelijke Taxi klachtenservice op 0900 202 18 81 (EUR 0,13 per minuut); je klacht wordt doorgestuurd naar het betreffende taxibedrijf.

Lees ook: De Amsterdamse bucketlist: Dingen om te doen voordat je sterft (of vertrekt)